Blue Mountains - En död och en brand

Vi var på utflyckt igår i dom blåa bergen. Det hela började med en uppstigning klockan 5.00 på morgonen för att gå 10 minuter till Bondi Junction för att ta tåget till Central. Även fast den tidiga uppstigningen missade vi första tåget och insåg att om vi inte plankar för att hinna med den som går efter kommer vi missa tåget till Blue Mountains. Väl i Central insåg vi att det Kanske var dumt att planka första tåget eftersom vi ändå var tvungna att gå utanför spärrarna för att köpa nya biljetter till B.M. Dom har ett lite krångligare system här i Australien och man måste ha biljett för att komma innanför OCH utanför spärrarna. Så vi fick skynda oss att förklara till en vakt hur turistiga vi var och inte förstod deras lagar (LÖGN) och fick hjälp av en tant som tyckte synd om oss. Men så nu väl utanför spärrarna fick vi springa till biljettförsäljningen och köpa dom förbannade biljetterna.

Från Central till dom Blåa delarna av bergen tar cirkus 2 timmar så vi sov rejält. Vi skulle av vid en Station som hette Kootomba. Efter att vi sett oss omkring ett tag insåg vi snabbt att Kootomba är en mysig liten stad med mycket alkisar. Efter att ha sett oss omkring till klockan exakt 9.00 så fick vi köpa våra Hopp on and of buss biljetter som skulle ta oss till alla delar vi ville.

Klockan exakt 9.45 kom bussen som skulle transportera oss, ibörjan trodde vi att det bara skulle vara vi på resan för alla andra hade tydligen tagit tåget senare och kom exakt när bussen skulle gå. Vi hade världens trevligaste chaffis som hette Jimmy och han kunde säga "hej" på alla språk. Han berättade att vi skulle först av vid station 9 för att sedan ta Scenic Skyways som hade glasgolv, Malin fick svindel när vi var mitt över stupet. Med den såg man en skymt av dom 3 systrarna men vi skulle se dom på nära håll senare, men det var även ett vackert vattenfall och fin vy över bergen. 5 minuter senare med Skyways skulle vi åka Scenic Railways för att komma ner till Regnskogen. Railways var som en liten berg och dalbana för den luta typ i 90 grader. Det var några pensionärer som åkte med och dom måste ha fått hjärtattack. Det va kul för man fick åka inne i bergen också.

5 minuter senare med den var vi nere  vid regnskogen. Vi bestämde oss för att ta den långa promenaden som beräknades ta 80 minuter men tröttnade på all skog efter cirka 20 minuter. Men vi såg lite coola saker som gigantiska träd och speciala träd och ännu mer speciella träd... Hela resan belv vi förföljda av kineser eller japaner... ni kan ju tänka er hur de va när de såg nått intressant, fram med kameran bara! haha

Efter Promenaden i regnskogen åkte vi upp i bergen igen med Scenic cableway och hoppate på bussen till stopp 16 för dom sa att det fanns bra lunch där, utsikten var underbar från restaurangen men maten var desvärre för jävla dyr och man fick typ lika mycke mat som flugor äter... vi var fortfarande hungriga så vi vandrade mer än 1 mil längst bergen och fick se underbara vyer, vi stannade bla vid Tree Sisters bergen och gick ner för Giant stairways för att stå på den första systern, VICTORY. Sen var det bara att bestiga trappan igen, fy fan vilken träningsdag säger jag bara.

DÖDEN - Från 3 sisters undrar vi vad som pågår nere vid regnskogen för det var en Helekopter som hade varit där jätte länge. Vi hade fått reda på att det var en Fågelskådare som försökt få bra bilder på fåglarna i bergen och lutat sig lite för långt ut över räcket och ramlade handlöst flera meter, vi försökte komma fram till hur långt de kan ha varit och vi tror de e mer än 1 kilometer... vi tror ej han överlevde fallet.

BRANDEN - När vi vandrat från three sisters kom vi till echo point för att se utsikten. när vi kommer dit och kollar på utsikten ser vi att det ryker ganska mycket nere i regnskogen längre bort, jag trodde det var lite moln först men när vi hörde en bredvid prata i telefonen och sa att det var en gigantisk bush fire förstod vi att de var en skogsbrand.

Mycket man fick uppleva på utflykten: vi åkte sedan hem och kom hem vid 21.00 tiden. En annan dag tänker vi också åka för att se grottorna i Blue mountains. :)